Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]

Setelah begitu lama tak hapdet ini blog, ade la dlm 2 bulan lamanya kot. Hahaha..baru skrg ade semangat sikit nak menaip balik. Sumenye gara-gara takde idea + malas yg dtg menguasai diri. Jadi ini lah akibatnya. Berhabuk dah blog ni. fuh..fuh..fuh..sambil tiup habuk.

Ehem..ehem..Jadi ade berita gembira nak dikhabarkan. Ya, aku sudah pregnant. Berita yang aku tunggu-tunggu selama ni. Tak sangka dah menjadi kenyataan. Maklum la. Sebelum ni terlalu ramai yang dah bertanya.

"Dah ada isi ke blum?"
"Bila nak ada anak?"
"Ko dah pregnant blum?"

dan pelbagai lagi..

Dulu sebelum aku pregnant ni, aku jadi takut bila org bertanya. Bila ade yang bertanya baru la aku sedar nape aku blum mengandung lagi. Aku risau kalau salah sorg dari kami ni bermasalah. Macam-macam situasi dah terpikir dalam ingatan. Kalau itu, kalau ini..macam-macam. Nampak sgt aku byk pikir negatip sgt.

Tapi, nak wat macam mane. Aku hanyalah manusia biasa. Yg tak penah lari dari pelbagai masalah.Ceh, ayat cliche alasan... Sehingga lah pada satu pagi, hari jumaat. Allah makbulkan jua doaku. After cek UPT, terus je nmpk double line. Mula-mula samar-samar. Tapi setelah beberapa minit, terus jelas. Alhamdulillah. Pagi tu aku semayang subuh dgn hati yang gembira tak dapat aku nak ceritakan.

Macam mana aku leh tergerak nak cek ni?

Macam ni ceritanya....

Beberapa hari sebelum aku beli mende UPT tu, hari yang sepatutnya aku period, keluar macam tompok darah in the morning. Aku ingat period, so aku pun pakai la pad macam biasa. Tapi, kali ni period aku pelik. 2 hari je. Esoknya darah terus kering dan stop. Aku dah mula risau. Apsal lak macam ni? Aku tak penah period sikit macam ni sebelum ni. Pada pikiran aku, maybe period aku tersekat2 kot. Maybe dalam beberapa hari lagi, akan keluar macam biasa kot..

Aku pun tunggu lagi 3 hari, tak ada jugak. Puas dah aku tanye cik google tentang masalah ni. Tapi terlalu banyak jawapan yang die bagi sampai tak tau mane satu betul. Last-last aku terpikir masa tgh drive balik dari keje."Beli je la UPT tu, ntah-ntah aku ni pregnant kot." Sebab aku ade gak baca, ade org akan kluar mcm bercak darah tanda benda tu lekat kat rahim kalau pregant.

Berbekalkan duit 10 hinggit, aku gagahkan diri ke farmasi dkt umah aku beli bende UPT tu. Perasaan time tu bercampur baur. Aku tak nak lagi rase yakin sgt aku pregnant. Sebab aku takut kecewa lagi macam dulu-dulu. Perasaan aku yg masa tu yang terlalu nak sgt pregnant sampai lewat je period 2-3 hari, terus cek UPT. Bila negatif, kecewa.

Tapi, bila cek keesokan paginya, double line yang selalu aku angan-angankan jadi kenyataan. Haha..mula-mula excited, pastu aku macam tak percaya pulak. Aku ingat mende UPT ni salah. So, aku biar je lagi 1 hari. Mane la tu tetibe period. Terukkan aku nih. Lusa selepas kejadian tu, baru aku pegi klinik untuk konfemkan pregnancy ni.

Tgk-tgk, cek kat klinik pun positif jugak. Alhamdulillah. Genap setahun perkahwinan ku, aku akhirnya disahkan mengandung...

Hilanglah segala spekulasi negatip yg aku pikirkan sebelum ni. Rasa syukur yang teramat tak dpt nak digambarkan dgn kata-kata.



p/s: nanti bersambung lagi...









7 comments:

  1. Alhamdulillah nasyrah! x sabar nak tgk ko pkai bj preggy comel2 nnt..hehe..keep updating entry pesal ibu mengandung nnt k =)

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikun saya nak tanya ni bulan lpas sy period 25hb 1 tp darah yang keluar lebih sedikit daripada biasa,nie keluar darah lagi pada 4.3 pun sama jugak..nape ye???

    ReplyDelete
  3. Assalamua'laikum.. Sis.. Sy pun mengalami perkara yang sama. Tiga tahun kahwin masih belum ada rezeki baby.. Macam2 perkara negative fikir.. Sampai terfikir kena bagi hubby kahwin lain ke?

    Hari ni memang hari sepatutnya sy period. Tapi darah yang keluar for the first time sikit. Kat seluar dalam tompok comel je. Itu pun ble kering dah xbrapa nampak kesan darah.

    Tapi bila korek, ada darah tapi tak banyak jugak.

    Untuk pengetahuan, 7 hari sblum period sy dh buat pregnancy test tp negative. Nampak x dia punya tak sabar tu. Lps tu 4 hari sblum period pun test, tp sama negative. Sekarang ni nk test rasa gerun. Tkot terlalu mengharap.

    In sya Allah kalau esok masih sikit juga, saya akan bli pregnancy test dan checkup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam .. sis kalo sye pon same mcm sis .. kalo sye bole sye sthu condition sis sjrg mcm mne ye .. hehe ni no sye kalo sudi bole la kite friend 0129713081

      Delete
  4. Assalamualaikum sis
    sy nie ade msalh yg sme
    tp biasa period 2-3hr dr thun lpas smpi la skung tp yg pelik yer thun nie sepatut nyee 1/8/18 tp period 6hr lewat tp dtg 1hr je..
    Seminggu lpastu 16hb mlm sy cek upt -ve
    lpas period tu sy jd.kuat mkn x semena2
    miss b sengal2..

    Paling ketara mkn ikan siakap dlm kul10lebih mlm la..
    Balik dlm kul 11jd lapar...lagi..

    Tlg respon

    ReplyDelete
  5. Hi sis.. Nak tanya sikit.. Saya period on date.. Tp sikit je..esoknya dia keluar tp x byk seperti biasa.. Lepas keluar warna coklat2 je.. Agak ya knp ye.. Saya x pernh ada masalah period sebelum ini

    ReplyDelete

Bottom Ad [Post Page]