Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]


Pernah tak sebagai suami, anda tetiba Allah turunkan kesulitan yang tidak pernah masuk dek akal anda. Dari satu ke satu di timpanya. Cuba check isteri anda bagaimana. Cuba cari contoh kawan-kawan, saudara mara yang berjaya. Macam2 lah kejayaan. Cuba tanya isteri dia macamana mereka di treat oleh the husband.

Selalu dok nasihatkan adik-adik lelaki sendiri, dan sahabat2 kolej, sekolah, bekas tempat kerja di telegram dan whatsapp - isteri yang pendiam, tidak banyak meminta, tidak banyak complain, belakang awak dia menangis mengadu pada Allah SWT biasanya. Awak balik takkan nampak mata dia bengkak menangis ke. Dia senyum.
Dia punya relationship dengan Allah tu kuat biasanya. Dia hanya tahu meminta pada Allah SWT sahaja.

Pernah tak...

Bila kete tetiba rosak
- ce evaluate balik, ada tak pernah kita lupakan isteri dan guna kereta dan lupakan dia - hatta nak membeli prepaid top up sekalipun, ada tak bagitau dia, ada tak tanya dia nak apa2 ke kita keluar tu?

Bila projek kita tak jalan
- ce evaluate balik, ada tak kita nazar kalau dapat projek tu, kita janji bagi isteri kita sikit. Dah la tak pernah minta apa-apa. Even jenama shampoo apa dia pakai pun kita tak ambil tahu

Bila kita berantakan dengan orang lain, gaduh dan ada masalah
- ce evaluate balik, ada tak kita minta maaf dulu kat isteri, sebelum kita pergi memana, tak bawa dia. Sebab dia kat rumah makan nasi goreng telur dan kicap dan kita dah tentu big bos belanja makan macam2

Bila kita tetiba buat mistake dalam kerja kita, bos kita marah kita gila2 teruk
- ce evaluate balik, ada tak masanya kita memang ada attitude problem, tapi isteri nak jaga good relationship dia tak tegur, dia cuma panjatkan doa dan mohon pada Allah beri petunjuk sebab kalau isteri kita yang tegur, kita melenting tak tentu pasal. Dalam setahun kita boleh kira berapa banyak kita gaduh dengan isteri. Kita buat salah gila2 teruk pun isteri orang yang pemaaf.

“Sesungguhnya, Doa yang segera dikabulkan oleh Allah adalah Doa seorang (istri) kepada orang lain (suami) yang tidak berada di tempat yang sama (berjauhan).” (HR.Tirmidzi)

Tak susah jadi isteri solehah. Sabar dan minta pada Allah kan, walau sebutir garam sekalipun

note:found this in FB that really relates to me.


No comments:

Post a Comment

Bottom Ad [Post Page]