Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]

Perempuan dan make up mmg sinonim. Ade yang suka sgt pakai make up even duk umah pun mesti make up untuk kepuasan diri.Ade jugak yang tak suka bermekap dan lebih selasa dgn muka yang suci dr bahan-bahan kimia yang terkandung dalam alat-alat mekap nih. Nak nak yang suka bermekap tu suka pakai tebal-tebal dgn harapan nak cover bekas jerawat dan cela kat muka segala.

Kalau cakap pasal kebaikan bermake up mmg sume orang tau kot untuk kasi muka naik seri, nampak cantik. Keburukan tu la yang orang-orang pompuan tak nampak sebenarnya. Main bubuh je kat muka kan. Tu la yang jadi mcm-mcm kes tu. Kulit mengelupas la, jadi naik jerawat la, jangkitan kat mata sebab tak cuci make up elok-elok dan pelbagai lg. Sume tu tindak balas kimia terhadap kulit kita. Dan yang paling bahaya ialah penggunaan lipstick. Yang apabila kita termakan, bole menyebabkan kanser.woooo..pi google la kalau nak tau lagi.


Penahkah kita terpikir, ada bape byk pompuan dalam dunia ni yang believes with her own natural beauty. Yes i think there is girls/women out there. Tapi mereka ini mesti la mempunyai tahap keyakinan diri yang tinggi kan. Or maybe dorg ni memang semulajadi ada kulit yang cantik dan muka yang sweet.Tak perlu make up untuk nampak berseri. Maybe jugak mengamalkan pemakanan yang sihat utk kekal cantik ke.

Lepas tu bagi kaum lelaki pulak, ramai yang bila kita tanya pulak rata-rata bersetuju dan menginginkan perempuan with natural beauty. Tak suka yang mekap teba-tebal.Konon je la tu dek non oi! Alih-alih pompuan yang pakai mekap mata smokey eyes, bibir ngan pipi pink tu jugak yang kau igau-igau kan. Itu la ko kata cantik, senang nak tergoda dan digoda.Bila dah kawen, nampak bini takde make up kat muka jgn terperanjat pulak. Haha.

Sebab tu la perempuan ni banyak perabih duit beli alat make up. Nak cantik punya pasal kan. Kalau tak mekap kang, kate muka nmpk sembab la, tak berseri, buruk la dan mcm-mcm lagi. Lagi satu peranan media massa. Media pulak selalu mempertontonkan perempuan yang bermakeup untuk kelihatan cantik dan menawan. Jadi ramai la yang terpengaruh dan tak heran la pelbagai jenama alat kosmetik dan usahawan kosmetik yang semakin banyak dan tubuh bak cendawan selepas hujan dek kerana customernya yang melambak-lambak termasuk la aku.

Bercakap semula pasal natural beauty, bukan semua manusia di muka bumi Allah ni yang dilahirkan bernasib baik berwajah cantik, kulit muka halus mulus. Sume ade kekurangan dan kelebihan. Dan fitrah manusia yang tak pernah puas dgn apa yang dimilikinya menyebabkan dia semakin berusaha untuk menjadi lebih baik, lebih menarik.Natural beauty la menjadi impian setiap wanita. Ada rupa yang cantik tanpa perlu bermake up. Nak sembahyang pun senang, tak yah susah-susah nak remove make up. Pastu pakai balik. Malas tau kekadang.

People say, natural beauty is from within.. tapi sebenarnya macam mane nak menonjolkannya supaya orang tak pandang kita hanya pada zahir semata-mata. Jadi, perlu lah kita mempunyai dan mengamalkan perangai atau sifat yang baik-baik. Sebab kalau muka aje cantik tapi takde budi bahasa pun ape kekdahnye cik oi. Buang karan je. Pekerti yang mulia tu la yang orang akan ingat dan kenang sampai bila-bila.

Jadi ape yang aku cuba katakan disini ialah, alangkahnya bertuahnya jika memiliki natural beauty. Tak perlu pikir nak beli and pakai make up. Jadi tak membazir wang, masa dan tenaga. Alangkah bagusnya kalau kita ni ade keyakinan diri yang tinggi tanpa secalit make up pun dimuka. Kan kan...

But, back to reality, i need make up not to have the perfect face, but just to look better.

time la first time make up gila tebal bagai, bila nak basuh, dah mcm basuh lumpur kat muka dah aku rase.. kenangan time kawen Jun tahun 2010

3 comments:

  1. Cik Nasyrah mmg dah comel. Don't worry, xpakai mekap pun ttp menten :)

    ReplyDelete
  2. blog walking he2...
    nice blog! #member nom. - 12
    follow me back :)

    http://imjarimanis.blogspot.com/

    ReplyDelete

Bottom Ad [Post Page]